marinnyc5.reismee.nl

Brooklyn

Het is buiten recordbreaking warm, tot 19 graden wordt er verwacht. Nou, dan neem ik dit keer mijn jas niet mee. Die heb ik toch de helft van de tijd niet aan gehad.

Het wordt een dagje Brooklyn. Om te beginnen naar de Botanical Garden van Prospect Park. Dan kan ik net de laatste dag van de daar tentoongestelde beelden van Noguchi meepakken. Het weer is er inderdaad supergeschikt voor! Helaas lijken zowel mijn mobiel als mijn camera dood .... bij allebei blijven de schermen op zwart ...!? Jammer!
Nu ja, dan maar genieten zonder .... al mis ik het fotograferen wel.


Ik had gedacht dat er hier ook een kerstshow minitreinen zou zijn, maar dat blijkt dus in de Bronx Botanical Garden te zijn! LOL .... ik had bijna gister online een kaartje gekocht, maar goed dat ik dat niet gedaan heb.

Als ik na een uurtje of 2 weer op straat uit kom, tuf ik met de subway richting de Brooklyn Flea, die is 's zomers in het weekend buiten, maar 's winters in een oud fabriekspand. Het woord zegt het al, een beetje in een achterbuurt, dus. Een beetje maar ... grappig dat niemand van de locals weet dat er uberhaupt een Flea is .... en dat terwijl het met grote letters op het pand staat geschreven, zag ik later. Pfff, ik dacht even dat ik me weer in een adres had vergist!
En jammer weer dat ik geen werkende camera bij me heb! De hele week mijn oude kleine dingetje ook op zak gehad, maar juist vandaag heb ik die thuis laten liggen.


De Flea is lekker gek. Echt van alles en nog wat te koop, van vintage tot oude troep. Maar het is me wel duidelijk dat je hier niet voor een koopje naar toe hoeft .... tenminste niet als je van met euro's gekochte dollars afhankelijk bent!
Een deel van de Flea wordt ingenomen door het zgn Smorgasburg ... allerlei eettentjes. Ik doe me tegoed aan een rijstbal met kaas.


Voor het echte avondeten begeef ik me terug naar Manhattan. Het eerste plan was Bryant Park, maar halverwege de rit besluit ik naar Madison Square Park te gaan en me nog eenmaal te storten op een heuse cheese fries bij de Shake Shack. En ik bestel hier meteen mijn eerste vlees van deze trip, want ik weet dat zij 'verantwoord' vlees gebruiken en hun burgers zijn ERRUG lekker ....


Zit ik meteen vlak naast een feest ter ere van Hanuka (dat neem ik maar aan). Gezellige muziek die opwerkt naar het aansteken van een grote Manora. Alles verlicht met paars ... Er staat ook wat waakzame bewaking om heen ... da's maar goed ook, want ik heb geen zin om deel uit te maken van een aanslag op een stel feestvierende Joden.


Schijnbaar zijn deze dagen ook reden geweest om zieltjes te ronzelen ... veel Orthodoxe Joden spraken anderen aan, ik meen of ze wel een menora hadden staan en misschien ook of ze niet toch wat toegewijder zouden willen zijn .... Ook door kinderen, trouwens ... nou, alleen jongens, uiteraard.
Oh, en ik heb tussendoor gemerkt dat mijn camera het weer doet ... he? Hetzelfde geldt voor mijn mobiel .... Snap jij het, snap ik het??


Ik wandel nog even het park rond en dan is het op naar de leuke bestemming van vanavond: het Merchant House Museum. Daar wordt vanavond 'A Christmas Carol' opgevoerd, door 1 acteur. Per abuis had ik ook een kaartje gekocht voor een glaasje vooraf.
En dat blijkt supergezellig! De acteur staat er ook tussen en doet zijn best om het gezelschap (een man of 10) te amuseren. Ook de juffer bij de drankjes, ik ben naast de tafel gaan zitten, is zeer spraakzaam. De cider en de gluhwijn (of een variatie daarop) vloeien rijkelijk en zijn zeer smakelijk.


De voorstelling is geweldig leuk. De acteur zet met verve alle karakters neer en gelukkig loopt alles goed af.


Ik begeef me na afloop even naar Macy's, want daar ben ik nog helemaal niet geweest. De etalages zijn gewijd aan Snoopy, die is precies zoveel jaar oud dit jaar, geloof ik. Onder de ramen ligt ook een enkele dakloze te hopen op een aalmoes. Frangi heeft eerder deze week mijn indruk bevestigd dat dit er steeds meer worden ... de huidige burgemeester krijgt de schuld en de zwervers beginnen 'een issue' te worden.


Ik heb zeer onboeddistisch een sou gegeven ... het zijn er zoveel, dan blijf je aan de gang. Maar het blijft lullig voelen, dat wel ...


De avond is nog redelijk vroeg en er is nog 1 ding wat ik had willen doen deze reis. Zal ik, of zal ik niet?

Ja kom, ik doe het, op naar Brooklyn. Op naar Dyker Heights, waar de plaatselijke bevolking dit jaar giga-hoge energierekeningen krijgt ...

Op naar de uitbundige kerstversiering.

Daar is de ergste drukte wel voorbij, maar ik ben zeker niet de enige die er nog plaatjes komt schieten. En overal klinkt kerstmuziek uit de tuinen. Jozefs en Maria's gaan zij aan zij met allerlei heidense afbeeldingen. Echt genieten, ik raak helemaal in de kerststemming! Zodra ik thuis ben, ga ik mijn boompje optuigen!


Als ik plots op een klok zie dat het al half twaalf is, begeef ik me gauw weer richting subway ... Dat is trouwens nog een hele reis, ik ben pas om 1 uur thuis. Maar ach, het was de laatste volle dag, dus dat moet kunnen.


En ja hoor, als ik mijn post open kan ik alweer inchecken voor de vlucht van morgen ... *zucht*
Meer foto's hier

Reacties

Reacties

philippe

Oei weeral de laatste volle dag , dat is heel kort. Vooer ons is dit te kort aan het komen , wij gaan niet meer voor minder dan 14 dagen. Leuk dat je Brooklyn hebt bezocht ....heb je al eens Red Hook bezocht ? Dat is terug in de tijd heel leuke buurt. Die foto a img-1274 gaan die stellingen dan nooit weg , dit is al te zien 12 jaar lang in het straatbeeld sederd wij de eerste keer naar N-Y gingen .en ik zie niet dat ze daar aan echt het werk zijn . Ik wens je een goeie terugvlucht naar Nederland. Geniet nog van jouw laatste dag .

philippe

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2555456/2015/12/13/Buitengewoon-warm-in-New-York-tot-19-C.dhtml

Brigitta

Wat een bizar hoge temperatuur, maar wel lekker. Grappig contrast met al die leuke kerstverlichting. Wat gaat zo'n weekje toch snel voorbij.
Groetjes, Bri

Marian

ja, dat ging zeker snel voorbij! zit nu alweer thuis ... dat blijft altijd even zo'n surreeel moment, vind ik .... ^_^

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!