marinnyc5.reismee.nl

Boedhisme en Lichtjes

Vandaag wil ik op naar het Tibetan Museum op Staten Island. Ik heb de route al helemaal bestudeerd thuis en ga om te beginnen met de Path naar het WTC. Als ik boven kom, blijk ik letterlijk aan de voet van de nieuwe toren te staan en geniet even uitgebreid van het uitzicht op het gebouw. Het is heerlijk weer ... gister had ik het fris gehad, dus vandaag ben ik te warm gekleed, ken je dat?


Ik wandel via het schitterende Battery Park richting de gratis Staten Island ferry. Er ligt geen enkel zeilbootje in North Cove, dat is 's zomers wel anders!

Oh, en wat leuk, er staat nieuwe kunst: allemaal 'wereldbollen' op een rij, elk anders vormgegeven maar elk lekker fleurig.

Er staat ook een nieuwe draaimolen .... in de vorm van een soort aquarium. Grappig. Er heeft hier vroeger een echt aquarium gestaan, maar dat is al lang geleden met de grond gelijk gemaakt.
De ferry ligt al klaar voor vertrek als ik aankom. Onderweg uiteraard even genieten van het uitzicht op Manhattan en het Vrijheidsbeeld.


Ook de bus heeft netjes op me gewacht. Hij rijdt heel Richmond Road af, da's lekker makkelijk te volgen op mijn kaart en ik weet precies wanneer ik uit moet stappen. Ik ben nu al blij met dit tripje. Vorig jaar heb ik op Staten Island (wat overigens zeer heuvelachtig is) gefietst, maar dan vooral in het buurtje rond de ferry en die is behoorlijk armoedig. Ik had dus niet zo'n heel positief beeld van het eiland. Maar nu ik verder het land in ga, blijkt het er heel vredig en rustiek bij te liggen.


Zo ook het museum waarvoor ik nog zo'n 10 minuten lang heuvel op moet lopen .... pfff, ik moest ook nog doorlopen, want om 13 uur zou er een Tai Chi les zijn en die wil ik graag meepakken. En dat in het warme zonnetje.


Ik loop het pand bijna voorbij, het staat amper aangegeven. Gelukkig kijk ik precies op het moment dat ik voor de deur sta, welk nummer het ook weer is. Oh, hier dus! Ik loop het steegje in en sta voor een oud gebouwtje. Binnen zijn 2 dames in de weer met papierwerk en ja, als het goed is, is er straks een les. De lerares wordt gebeld om te zeggen dat er een klant is, maar ik hoor dat ze een antwoordapparaat in moet spreken.


Ze doen het museum voor me open .... het blijkt 1 raamloze ruimte te zijn, ook wel de tempel genoemd, van zo'n 10 vierkante meter, vol met Boeddhistische heiligdommen. Ik ben er een kwartiertje zoet, maar dan ga ik weer naar buiten, want het tuintje is met dit weer veel gezelliger. Compleet met een Boeddha en stenen zitjes is het er lekker vertoeven in het zonnetje. Bij de buren hoor ik Tibettaanse klankschalen.


De tijd verstrijkt en ik grinnik al bij mezelf dat het niets gaat worden met die Tai Chi les, tot er plots een vrouw in sporttenue verschijnt. Jippie, toch!
Omdat het hier buiten nogal warm is, besluit ze dat we beter in de tempel aan de slag kunnen gaan. We nemen een stuk van de vorm door en ik krijg echt superfijne aanwijzingen over de bewegingen en de houdingen. Echt heel fijn!


Na afloop breng ik nog even wat tijd in de tuin door om daarna de terugweg te aanvaarden .... wat op de heenweg 10 minuten kostte, neemt heuvelafwaarts maar 3 in beslag. En de bus rijdt via een parallelweg terug (alles eenrichtingsverkeer, merk ik), dus ook dat levert weer een ander uitzicht. Al met al een geslaagd tripje!


Terug geniet ik van een zonsondergang achter het Vrijheidsbeeld en ga, op aanraden van tourgids Alex, nog even Clinton Castle in. Gratis en er zijn wat platen/maquettes over hoe Manhattan is gegroeid. Daarna even langs wat nu het 9/11 Memorial Park heet, met de prachtige fonteinen.


Dan is het op voor de tweede trampoline yogales ... mijn groupon is goed voor 3 lessen, maar ik heb de laatste les afgezegd, omdat ik morgenavond naar Broadway wil. Ik ben wat vroeg en slenter voorzichtig naar Park Avenue .... heeee, Shake Shack! Ik had helemaal niet in de gaten dat dat zo dichtbij was. Tja, dan even gezellig in Madison Square Park zitten met uitzicht op een blauw verlicht Empire State Building. Het is zalig weer, tenslotte!


En dat met een cheese fries en een 'klein' pilsje. Nou hebben Amerikanen een ander beeld over 'klein' en ik kreeg een pint .... tja, dat gaat natuurlijk niet vlak voor yoga ... ik giet het over in mijn waterflesje voor later.

Innocent


Het is stil in de gymzaal. Ik lig op de grond wat rekoefeningen te doen als de eigenaar ernaast komt zitten. 'Heb ik me vergist in de tijd?' 'Nee, ik geloof dat je de enige bent vandaag.'
Oh, da's ook zonde van hun tijd, om die aan een toerist (maar dat weet hij nog niet) te besteden die toch niet meer terug komt. We praten wat en er komt nog iemand bij (gelukkig, ik ben niet zo goed in 1-op-1 ). Het wordt geen trampoline vandaag, maar (op verzoek van mij) oefeningen voor de rug. Nou ja, oefeningen, het lijkt meer op een soort zelf-massage, met houten balletjes om op te liggen. De leraar helpt herhaaldelijk met rekken en hij heeft fijne handen.


Het is een zeer intensieve les, en ik kom warm, bezweet, maar zeer los 303 Park Avenue weer uit. Het oorspronkelijke plan was om nu eindelijk eens de kerstetalages op 5th Avenue langs te lopen, maar dat gaat niet gebeuren .... het is pas half negen, maar ik merk dat mijn lijf wil slapen .... op naar de subway, dus ...


Maar niet alvoor nog weer even in Madison Square Park te zitten .... het is zo heerlijk buiten!
Oh, en dan vind ik onderweg ook nog een gekke lichtinstallatie .... allemaal kleurtjes ... dat zou ik gemist hebben als ik naar 5th Ave was gegaan. Kortom, het was weer genieten vandaag!


Nog wat foto's hier

Reacties

Reacties

Marian DH

Ooow wat een mooie zonsondergang! Dat is echt een geluk! Leuk is het als je toevallig eventjes ergens een andere straat inslaat (of even een beetje de weg kwijt) dan stuit je vaak op de leukste onverwachte zaken...
Mooie foto's en een gezellig verhaal, echt leuk om te lezen allemaal. Nah het is nu 10.25 uur bij jou..koffietijd... hoop dat je weer lekker onderweg bent en weer veel leuks onderweg tegenkomt!
Have fun!

Karin

Wat een prachtige foto met die zonsondergang en wat zijn je dagen weer lekker vol en nuttig!
Geniet maar lekker vh zonnetje,want hier is het behoorlijk nat!

Peter & Ann

Zo, we zijn eindelijk helemaal bijgelezen.
Zo te lezen is het weer een typische Marian trip, dwz dat wij als "ervaren" NY-gangers weer enorm kunnen genieten van de niet zo alledaagse dingen die we in NY kunnen doen.
Ons hartje ging daarnet toch even wat sneller staan toen we de woorden "Madison Square Park" en "Shake Shack" zagen staan...
Wat ons ook opviel is dat je photography skills een enorme boost hebben gekregen. Kortom we genieten weer enorm mee. Have fun.

Brigitta

Wat een heerlijk dagje heb je zo gehad en prachtige foto's!
Ik geniet met je mee.
Ik heb net mijn moeder zover gekregen dat ze in maart met me mee gaat, zo leuk! Nu moet ik alleen nog even dezelfde deal voor de vlucht bij United zien te vinden, zal nog wel even duren eer dat lukt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!