marinnyc5.reismee.nl

Boeken, Bryant Park en Geschiedenis

Deze eerste dag ben ik natuurlijk ruim op tijd wakker. Maar ik heb een eigen keukentje dit keer, dus lekker rustig aan op gang komen met wat koffie en cornflakes. En mooi, de lucht is blauw.


Pas om 2 uur heb ik iets gepland staan, dus de ochtend is vrij. Op met de PATH naar Manhattan. Ik wilde eigenlijk doortuffen naar Penn Station, maar de trein is nogal vol, dus ik stap eerderuit. Bijna had ik een filmpje gemaakt van al de mobieltjes en ipads en ereaders ... iedereen om me heen had er eentje in de hand om zich zo van de buitenwereld af te scheiden .... raar gezicht eigenlijk!


Ik dwaal een beetje door mijn geliefde Chelsea en stuit op Union Square ... ik had wat langs de kerststalletjes willen banjeren, maar er is nog niets open en alle hekken eromheen zijn ook nog gesloten. Dan maar even Barnes and Nobles in, dat vind ik een heerlijke winkel. Oh ja, en dan koop ik meteen het nieuwste boek van Alice Hoffman, 'A Marriage of Opposites'. Zij is zonder meer mijn favoriete schrijfster! Haar vorige boek, 'The Museum of Extraordinary Things' is geweldig boeiend, zeker voor New York fans!


Ook vast wat leuke (kerst)kaarten ingeslagen, dus een uurtje later kom ik tevreden de winkel weer uit.
Kom, ik krijg best trek en de beste plek om die te stillen is voor mij Bryant Park, alwaar ik een gezonde pasta laat samenstellen in de Pax en dit met verse jus nuttig in een zonnig hoekje bij de fontein. Het is er gezellig druk, want hier is de Holiday Market al wel open. Leuke winkeltjes weer, zie ik .... in een kun je heerlijk warme jumpsuits kopen, van kop tot teen ingepakt om te snoozen .... iets voor jou, moeders? Ze hebben allerlei leuke patronen.


Dan wordt het tijd om me naar de ontmoetingsplek van mijn Tour met Alex te begeven. Een tour gewijd aan (de film?) 'The Gangs of NYC'. Oh, ik heb het juiste punt niet echt duidelijk op mijn overzicht gepend ... maar zo te zien vlakbij City Hall, want dat staat naast het adres ... op naar City Hall dus. Om daar op zoek te gaan naar Lafayette. Het is hier heerlijk in het zonnetje. Zodra ik weet waar ik moet zijn, heb ik nog wel even om in dit parkje te gaan zitten (het Collect Pond park, daar zal ik straks alles vanaf weten, zo blijkt!).


Ik moet nummer 425 hebben .... yikes, maar de nummers beginnen hier bij 1!! Dat wordt een heel eind lopen ... halverwege vraag ik nog aan een New Yorkse of zij het Public Theater kent ... ja zeker, gewoon doorlopen ... is het ver? .... nee, niet echt ...


Nou, 'nee niet echt' blijkt toch maar weer een zeer relatief begrip! Ik ben al moe als ik aankom, maar gelukkig wel nog net op tijd. Naast Alex himself zijn we trouwens maar met z'n 2-en. Mijn mede tourganger is een Spanjaard, wiens vrouw overdag een cursus volgt en hij op deze manier zijn tijd vult. Alex is een Fransoos, wiens moeder Italiaanse is en vader een Amerikaan. Zodoende kan hij hier verblijven. Op zijn 18e is hij hier naar toe gekomen en niet meer weggegaan. Hij weet enorm veel van geschiedenis, zijn passie, kan op al onze vragen heel veel leuke details uit zijn mouw schudden.

De tour was dan ook zeer de moeite waar en al heb ik inmiddels zeer pijnlijke voeten (verkeerde schoenen meegenomen!!), tevreden ga ik alsnog in het park bij City Hall (ons eindpunt) even zitten.

(de muur is zo hobbelig, omdat dit gedeelte van Manhattan op moeras is gebouwd en alles verzakt. De wegen zijn hier ook een en al hobbel en moeten continue opgevuld met asfalt.)


Het zonnetje is er niet meer, het begint al donker te worden.
Mijn oorspronkelijke plan was om vanavond langs de etalages van 5th Avenue te lopen, om zo mijn tijd te vullen voor de avondtour die gepland staat. Maar het is mij maar al te duidelijk dat m dat even niet gaat worden met die voeten .... Op naar Bryant Park dan maar weer voor het prachtige openbare toilet en wat te eten.


Dit keer een heerlijk vegetarisch broodje met een stevige tomatensoep en wederom wat verse jus. ik besluit even binnen te blijven zitten, ga ik daarna nog even wat langs de winkeltjes lopen. Het smaakt goed. En de winkeltjes zijn gezellig en kleurig. Bijna zwicht ik voor 2 paar leuke zilveren oorbellen, maar de winkelier (en zilversmid?) is verstrikt geraakt in kettinkjes en wordt zenuwachtig van de wachtende klanten ... ik ga later nog wel eens langs, besluit ik dan maar.
Nu moet ik op naar Greenwood Cemetary, in Brooklyn, alwaar ik een tour langs de graven ga doen .... tenminste, dat dacht ik, daar heb ik een Chi Kung les in een Cathedraal voor laten schieten.


Ook hier ben ik vroeg en de toegang is afgesloten. Maar er staan bankjes en ik ga naast een local zitten die op een collega wacht voor een lift naar huis. En locals hier zijn altijd voor een praatje in, dus de tijd gaat snel. Inmiddels begint het wachtende groepje te groeien en ja hoor, we mogen de begraafplaats op.
De ontmoetingsplek is in de Historic Chapel, zo'n 500 meter verderop. Lekker spooky, zo'n begraafplaats in het donker! Ik probeer wat foto's te nemen, maar dat wordt niets .... hahahaha, een van de giga tombes is geheel in kerstsfeer .... gekker moet het toch niet worden! Wat jammer dat het te donker is voor foto's!!


En de tour? Dat blijkt een lezing! Een dame die vertelt over de diverse mode's omtrent grafstenen door de laatste eeuwen heen .... ze leest haar verhaal voor, in een zeer rap tempo, ik versta er praktisch niets van .... ik schiet herhaalde malen in de lach, het is zo absurd. Gelukkig pak ik haar accent na een tijdje wel op en wordt het toch nog wel een beetje boeiend. Oh ja, en ik had ook een plastic beker ontzettend smerige rode wijn gekocht voor 5$ .... met veel moeite heb ik die wel opgedronken, je bent tenslotte Hollandse of niet.


Nou ja, het was in ieder gevall sneller afgerond dan ik gedacht had, en kan ik de terugweg naar huis aanvaarden. Tenslotte is het best al laat voor zo'n eerste dag.
Mijn buurtjes hebben inmiddels de kerstlichtjes ook van zolder gehaald.


Maar foto's hier

Reacties

Reacties

Syllvia

Wat een leuk verslag, heel anders!!!!
Veel plezier daar!

Brigitta

Wat leuk en veel voor een eerste dag, heb medelijden met je voeten :-)
Groetjes,
Bri

philippe

Hallo ,
Vreemd dat de tour in het donker wordt afgewerkt ....de laatste keer hebben we dit tijdens de dag bezocht...toch een van de mooiste begraafplaatsen . zonde om dit te doen tijdens de avond ..mss had het ook zijn voordelen spooky night.

philippe

ook mooie foto's.

Marian DH

He wat lekker om te lezen en mooie begeleidende foto's! Het lijkt me een hele speciale tijd zo vlak voor Kerst... volgens mij gaat iedereen helemaal los! Leuk die buren met hun verlichting haha.
Gelukkig kan je aardig uitrekenen met die blokken hoelang je over een wandeling doet, althans dat had ik in SF. Maar ook in Nederland kennen ze het "hoe ver is het?" Antwoord: "een stief kwartiertje" lees: 45 minuten haha. Ben benieuwd naar die oorbellen, die wil ik wel zien (als je ze koopt), kan ik tegelijkertijd je nieuwe bril bewonderen die ik nog niet heb gezien...
Hey wandel ze, veel plezier en drink een 'lekker' (gluh)wei/ijn ergens op deze weer mooie vakantie!
groetjes Marian

Marian

Nou, Philippe, ik had dus gedacht dat het een nachtelijke tour was over de begraafplaats (ik ben er ook al eens overdag geweest, inderdaad heel bijzonder) en dat leek mij nou juist geweldig ..... maar het bleek niet meer dan een lezing over grafstenen .... ROFL

Marian

Hoi Marian DH, ik denk dat ik eens in Bryant Park een lekker drankje ga scoren een van de komende avonden. bedankt voor het compliment!

Marian DH

goed plan, lekker mensen kijken. Bryant Park is niet ver van je kamer dus daar kan je dan zo inrollen haha

Marian

ROFL, Marian DH ....helaas is het nog een aardige wereldreis vanaf BP ... zat ik er maar vlakbij, een van mijn meest dierbare plekjes in de stad!!

Marian DH

Jammer dat het dus ver weg is van je kamer.. ik heb de kaart van NY (nog) niet echt in mijn hoofd ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!